-
Bijzondere buurten over de hele wereld – Samsam
In het themanummer van Samsam over ‘Mijn buurt’, mocht ik een spread schrijven over bijzondere, gekke en grappige buurten wereldwijd. Van townships en favela’s tot de allerduurste buurt ter wereld (die je vindt in Frankrijk). En van een gamewijk in Tokio tot een buurt die wordt bewoond door zeeleeuwen. Wat een leuke uitdaging om al deze feitjes op te zoeken en hier frisse tekstjes van te maken.
Bijzondere buurten over de hele wereld
Artikel voor Samsam, voorjaar 2018Tekst &
> onderzoek -
Interviews voor ZUIDAS. magazine voorjaar 2018
De luxe glossy ZUIDAS. magazine is alweer aan z’n tweede editie toe. Voor dit nummer deed ik een interview met verhuurmakelaar Ruben Feenstra die al duizenden expats aan woonruimte geholpen heeft. De afgelopen 25 jaar zijn er heel wat ontwikkelingen geweest op dit gebied. De kunst is te weten wat expats echt willen: ‘Japanners willen een bad. Zit die er niet in, dan gaan ze niet eens kijken.’
En dan mocht ik ook nog Ferry van Houten interviewen. De eigenaar en chef van Het Bosch organiseert dit jaar voor de vierde keer Waterfront Chill & Groove, een zwembadfeestje met hoogwaardige beats en dito bites.
Weten wat expats willen
Interview met Ruben Feenstra voor ZUIDAS. magazine, voorjaar 2018Tekst &
> interview -
Wonen voor mens en mus – reportage voor Heijmans
Bij bouwbedrijf Heijmans zijn zes ecologen in dienst die ervoor zorgen dat de natuur geen hinder ondervindt van projecten. Waar mogelijk willen ze zelfs waarde toevoegen aan de omgeving. Bij een renovatieproject in Emmen ging in kijken hoe dat in de praktijk gaat. Een reportage over mussenvides, vleermuiskasten en tevreden bewoners.
Wonen voor mens en mus
Interview met Vincent Nederpel voor Heijmans.nl, april 2018Tekst &
> interview -
Interview Diana Janssen – Adfiz magazine
Deze maand gaat de wet AVG in. Kijk daar niet angstig naar, maar ga aan de slag en gebruik data op de juiste manier, is de boodschap van Diana Janssen, directeur van brancheorganisatie DDMA. In dit interview voor Adfiz magazine legt ze uit dat het niet alleen gaat om wat mag en kan, maar vooral om wat je zou moeten willen.
‘Gebruik data voor de klant’
Interview met Diana Janssen voor Adfiz magazine, voorjaar 2018Tekst &
> interview -
Drie interviews voor de eerste editie van ZUIDAS. magazine
Voor de eerste editie van de luxe glossy ZUIDAS. magazine interviewde ik drie mensen over hun bijzondere werk op de Zuidas. Malu Hilverink vertelde me alles over Circl, het circulaire paviljoen in de voortuin van ABN AMRO. Audrey Mezas vertelde me wat haar werk als personal assistant van expats, executives en VIP’s inhoudt en voor welke uitdaging haar dat stelt. In het derde interview gaf Eefje Voogd me een kijkje in haar makelaarswereld.
Nextlevel wonen op de Zuidas
Interview met Eefje Voogd voor ZUIDAS. magazine, oktober 2017Tekst &
> interview -
Kidsweekspecial Alles over eten
Voor een Kidsweekspecial over voeding, in opdracht van het Voedingscentrum, mocht ik me verdiepen in eten en alles wat daarmee te maken heeft. Waar komen onze sinaasappels vandaan en waarom importeren we appels uit Nieuw-Zeeland als er in Nederland 365 kilo per jaar van groeit? Maar ook: welke weg legt ons eten af in ons lichaam en zijn scheten laten eigenlijk gezond? En dan mocht ik ook nog topsporter Raymon van der Biezen interviewen over zijn eetgewoonten (twee keer lunchen, mmm), de grote eetquiz maken en op zoektocht naar feitjes over bijzonder eten. Dat was een heerlijke opdracht!
Alles over eten
Special van Kidsweek voor het Voedingscentrum, september 2016Tekst &
> interviews -
Interview Jacobine Geel voor Investeren in Zorg
Voor het vakblad Investeren in Zorg interviewde ik Jacobine Geel, bestuursvoorzitter van GGZ Nederland. Over de verandering in de zorg en de kansen die dat met zich meebrengt. Over hoe voorlopers het aanpakken en hoe zij denkt dat het roer om moet. ‘Ik zie 2016 als een opruimjaar. In 2017 moet er ruimte komen voor de bedoeling van de zorg.’
Ruimte maken voor de bedoeling
Interview met Jacobine Geel, juni 2016Tekst &
> interview -
Artikel Hoe de kist kunst werd voor Origine
Wat in de jaren ’50 als traditie bij een stam in Ghana begon, is uitgegroeid tot een vorm van kunst. En daarom schreef ik ineens een artikel over doodskisten. Niet zomaar een paar planken, maar exemplaren in de vorm van een Porsche, gitaar of Bic-pen. Die nog steeds in Ghana gebruikt worden tijdens bijzondere en feestelijke begrafenisceremonies, maar inmiddels ook voor heel veel geld geveild worden bij grote veilinghuizen over de hele wereld.
Hoe de kist kunst werd
Origine, maart 2016Tekst &
> beeldcoördinatie -
Branded content artikel voor Adfiz
Gaat de assurantiebranche de ontslagrondes van banken achterna? Edwin Bosma van BHB overnames en advies hoopt van niet. Voor een branded content artikel in Adfiz, interviewde ik hem over uitgebluste ondernemers en hoe zij het plezier in hun werk terug kunnen krijgen. Om zo weer met plezier weer naar hun werk te gaan en om de branche gezond te maken.
Nu veranderen, straks een gezond bedrijf
Branded content artikel voor Adfiz, april 2016Tekst &
> interview -
CU update, nieuwsbrief over het Utrechtse Stationsgebied
In opdracht van de gemeente Utrecht schrijft bureau tekst&zo de maandelijkse nieuwsbrief over de vele ontwikkelingen aan de Jaarbeurskant van het station. Iedere editie worden geïnteresseerden en omwonenden ingelicht over wat er gebeurt en gaat gebeuren door middel van interviews, feitjes en korte updates.
CU update, over de projecten in het Utrechtse Stationsgebied Jaarbeurskant, januari – december 2016
Tekst &
> interviews -
Werkboekje Food Revolution Day
Ieder kind heeft recht op gezonde voeding, vindt Jamie Oliver. Om daar aandacht voor te vragen, riep hij vijf jaar geleden de Food Revolution Day in het leven. Dit jaar mocht ik meewerken aan het lesboekje voor groep 4, 5 en 6 dat ter gelegenheid van deze dag werd uitgegeven. Dus verdiepte ik me in groene smoothies, een regenboogwrap en een minty yoghurtdip. Wat een heerlijkheid!
Goed (w)eten
Lesboekje ter ondersteuning van de Food Revolution Day, mei 2016Tekst &
> test
> recepten -
Slim online. Lesboekje voor Ziggo
In opdracht van Young Crowds werkte bureau tekst&zo mee aan een lesboekje van Ziggo voor de bovenbouw van de basisschool. Doel van het lesboekje is kinderen bewust maken van hun gedrag op internet. Wat post je wel en wat niet? En wie kijkt er mee?
Slim online. Lesboekje van Ziggo, november 2015
Tekst &
> interview -
Interviews Boomplantdag Natuurmonumenten
Tijdens de Boomplantdagen zijn 7.000 bomen geplant op Bospark de Haar door ruim 15.000 mensen. Veel van die bomen zijn geplant met een bijzondere reden. Om te herdenken en te rouwen, maar ook om te vieren en kinderen het belang van de natuur te leren. Van al die bijzondere verhalen mocht ik er tien opschrijven.
Boomplantdag van Natuurmonumenten, november 2015
Tekst &
> interview -
Serie mini-interviews voor de Buurtcamping
Voor de Buurtcamping, een jaarlijks weekend waarbij buurtbewoners samen kamperen in het park, maakte bureau tekst&zo een serie mini-interviews voor social media. Doel was om buurtbewoners te enthousiasmeren door te laten zien wat er ging gebeuren. Daarnaast schreef bureau tekst&zo tijdens het weekend voor de Facebookpagina en campingkrant De Pleerol.
De Buurtcamping, juli 2015
Tekst &
> interview
> social media -
Lesboekje voor het Frans Hals Museum
In samenwerking met Young Crowds werkte bureau tekst&zo mee aan werkboekje en digitale les voor het Frans Hals Museum. Het lesmateriaal werd gemaakt voor leerlingen van groep 7 en 8 van de basisschool, om zo op een leuke en toegankelijke manier meer te weten te komen over het leven van de wereldberoemde schilder Frans Hals.
Frans Hals werkboekje, juni 2014
Tekst &
> werkopdrachten
> digitale les -
Artikel over digitale kunst voor Audi Magazine
Voor Audi Magazine stelde bureau tekst&zo zeven pagina’s met digitale kunst samen. Het magazine gaat namelijk verder dan alleen verhalen over auto’s, ook de wereld daarom heen wordt belicht. Design en kunst is daar een onderdeel van.
Audi Magazine, januari 2015
Tekst &
> onderzoek -
Jaarverslag Centraal Museum
Voor het Centraal Museum maakte bureau tekst&zo het jaarverslag van 2012. De cijfers mochten in de bijlage, het jaarverslag moest vooral een fijn leesbaar magazine worden van wat er in dat jaar allemaal gebeurd was. Het resulteerde in een kleurrijk jaaroverzicht van meer dan zestig pagina’s.
Jaarverslag Centraal Museum, juli 2013
Tekst &
> concept
> interviews
> coördinatie -
Artikel Run baby, run voor UITmagazine
Voor het UITmagazine ging bureau tekst&zo op onderzoek in het Vondelpark. Belangrijkste vraag: wie zijn al die hardlopers en wat doen ze in het park? De wedstrijdrenners konden helaas niet stoppen met trainen om een vraag te beantwoorden, maar gelukkig waren er ook heel wat gezelligheidlopers die hun geheimen wilden prijsgeven. Zo kwamen we er achter dat je als Vondelparkloper altijd rechtsom loopt. Liefst twee rondjes. Smokkelen mag.
UITmagazine, februari 2015
Tekst&
> foto’s
> opzet -
Portretten Startbaan voor Vluchtelingenwerk Nederland
Voor Vluchtelingenwerk Nederland en UAF werkte bureau tekst&zo mee aan videoportretten van vluchtelingen. De vluchtelingen namen deel aan het project Startbaan, dat als doel heeft hen aan een stage of baan helpen, want alleen dan kunnen ze een zelfstandig leven opbouwen. Nononsense video verzorgde de regie en het camerawerk.
Vluchtelingenwerk, 2014-2015
Tekst &
> interviews -
Artikelserie Verenigde Verzamelaars voor Origine
Voor het kunsttijdschrift Origine maakte bureau tekst&zo de twaalfdelige artikelserie Verenigde Verzamelaars. Iedere editie vertelt een verzamelaarsvereniging over hun bijzondere collectie, leden en activiteiten. Van oude fondsen tot Japanse kunst en van wapens tot weegschalen, verzamelaars op allerlei gebied verenigen zich. De serie geeft een inkijkje in deze bijzondere werelden.
Origine, september 2015
Tekst &
> concept
> fotografie -
Artikel De kunst van een goede website voor Origine
Voor Origine ging bureau tekst&zo langs bij ontwerpbureau Fabrique. Zij maakten onder andere de websites voor het Rijks Museum, het Van Gogh museum en het Design museum in Londen. In een interview mochten we ze alles vragen over waar een goede museumwebsite aan voldoet en wat de toekomst is van digitaal in musea.
Origine, februari 2015
Tekst &
> interview -
Portretten voor ExecutiveNL
Voor het magazine ExecutiveNL maakte bureau tekst&zo portretten van bedrijven. In dit halfjaarlijkse magazine voor de leden van de Nederlandse vereniging van Commissarissen en Directeuren staat passie voor leiderschap centraal.
ExecutiveNL, juni 2015
Tekst &
> interview